Terug- en vooruitblik

Terug- en vooruitblik Alles leek normaal Veel stappen zette ik vooraf uit in een jaarlijks drie-jarenplan. Een aantal successen kwam zo maar aanwaaien. Neem het presenteren. Ik deed het dun in mijn broek voor een zaal met meer dan vijftig mensen, laat staan op een echt podium. Tot dat in de tweede helft van 1982 een aantal klanten tegen mij zeiden: ‘Ik heb laatst een presentatie meegemaakt. Zo saai. Dat kun jij beter’. Voordat ik er erg in had, presenteerde ik meer dan honderd keer per jaar. In 1986 liep ik met Max Dwinger op het grootste congres voor opleiders en trainers in Atlanta, USA. Uit de hele wereld hadden opleiders en trainers zich voor de ASTD ingeschreven. Zo ook uit Nederland. Word ik onderweg door een landgenoot, die ik niet kende, aangesproken: ‘Zo’n congres als dit zou jij in Nederland eens moeten organiseren’. Voordat Max en ik terugvlogen hadden we al een programma-analyse gemaakt, de zaal-oppervlakten gemeten en de organisatie afgekeken. Twee jaar later, op 22, 23 en 24 augustus1988 trokken per dag zo’n 1.000 deelnemers drie dagen naar de bossen van Doorn. In 1990 werd het voor 2.500 deelnemers per dag op 6, 7 en 8 juni in de Rotterdamse Kuip‘iets grootser,’ dunnetjes overgedaan. Nu kan met gepaste trots worden teruggekeken op een periode waar DOOR® het meten, het praktijktrainen, het totaalvoetbal en het zelftrainen al tot standaard verhief. DOOR® was echt de koploper in vernieuwend trainen en coachen. Trots ook, omdat onlangs een potentiële partner in business dacht hoog van de toren te kunnen blazen over het DOOR® van nu: ‘Jullie imago is groter dan de organisatie.’ Deze man gaf ik meteen een hand en bedankte hem voor dit grote compliment. ‘Andersom, zou in deze tijd een ramp zijn geweest,’ antwoordde ik. In deze tweede jubileumkrant in het kader van ‘35 jaar DOOR® ’ is een aantal gasten aan het woord. Erik van den Berg als klant en leverancier, Henk Kemperman, al 30 jaar de huistekenaar van DOOR® steeds zijn klanten laat winnen. De tweede jubileumkrant. Nu over de periode 1988-1991, waar alles normaal leek. Bart van Luijk ® *Na presentaties over Klantgerichtheid vaak gehoorde reacties en de oer-DOOR Max Dwinger, die nog Als het zo eenvoudig is, waarom doen wij het dan niet? * Er wordt mij een spiegel voorgehouden * Mooie woorden, de praktijk is anders... * 2

3 Online Touch Terug- en vooruitblik Home


You need flash player to view this online publication